Superfoods: gdzie szukać najbardziej wartościowych składników odżywczych?

Superfoods: gdzie szukać najbardziej wartościowych składników odżywczych?

22.11.2016 Zdrowie

Moda na zdrowe jedzenie na dobre zagościła na naszych stołach. Lubujemy się w sezonowych warzywach i owocach, jemy mniej tłusto, urozmaicamy menu. Często zamiast po suplementy diety sięgamy po to, co ma dla nas natura - minerały i witaminy w postaci naturalnej. Jak dowodzą badania, niektóre z warzyw i owoców mają w swoim składzie wyjątkowo dużo wartościowych składników. Nie od dziś wiadomo, że najlepszym lekarstwem jest zdrowa dieta. Co jeść, aby być w formie? Przedstawiamy listę 7 “superfoods' na 7 dni tygodnia!

 

1. Ryby morskie bogate w kwasy tłuszczowe z rodziny Omega 3

Ryby to przede wszystkim bogate źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3: kwasu eikozapenatenowego (EPA) i dokozaheksaenowego (DHA). Wpływają one korzystnie na układ krążenia: chronią przed powstawaniem blaszki miażdżycowej, obniżają krzepliwość i ciśnienie krwi, a także przywracają właściwe stężenie cholesterolu. Polacy jedzą ich zdecydowanie za mało. Na naszym talerzu powinny znajdować się kilka razy w tygodniu! Ryby to również dobry pomysł na lekką i zdrową kolację.

Zdjęcie ryb morskich
Ryby morskie

2. Jarmuż

Idealny składnik koktajli i sałatek. Jest bombą witaminową, zapobiega nowotworom i chorobom serca. Sezon na to warzywo rozpoczyna się jesienią, trwa niemal do końca zimy. Szukaj ciemnozielonych, jędrnych liści.

Zdjęcie jarmużu
Zdjęcie jarmużu

3. Orzechy

Choć kaloryczne, są bardzo dobrym towarzyszem posiłków. Wbrew pozorom pomagają schudnąć i utrzymać wagę. Regulują przemianę materii, są polecane także wegetarianom. Najlepszy wybór to surowe, nieprzetworzone orzechy.

Orzechy w misce
Orzechy są ważne w codziennej diecie

4. Kasza jaglana

Wraca do łask, smakuje świetnie zarówno ze słonymi, jak i słodkimi dodatkami. Mowa oczywiście o kaszy jaglanej, pełnej łatwo przyswajalnego białka. Nie zawiera glutenu, a więc jeść może ją niemal każdy. Spożywanie jej wpływa pozytywnie na pamięć i koncentrację.

 

5. Jagody goji

Zawierają 500 razy więcej witaminy C niż pomarańcze, wspierają system odpornościowy organizmu, spowalniają proces starzenia. Świetnie komponują się z owsianką i koktajlami, mogą stanowić także dobrą przekąskę.

 

6. Awokado

Zdjęcie przedstawiające awokado
Awokado

Jeden z najbardziej kalorycznych owoców - awokado - obniża poziom cholesterolu i obniża ciśnienie krwi. Dodatkowo poprawia pracę mózgu, chroni serce przed chorobami i jest korzystne dla kobiet w ciąży. Świetnie smakuje polane oliwą z oliwek, przyprawione lub jako dodatek do sałatek czy składnik past.

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego